depeche MODE i top 20 biletowego podsumowania trasy.

Winny jestem Wam dwa teksty podsumowujące Global Spirit Tour. A, że zbliża się koniec roku i publikowane są podsumowania 2018 roku, to nie ma lepszego momentu na domknięcie tematów związanych z zakończoną trasą.

Chciałbym na początku zaznaczyć, że dane upublicznione nie są pełne. Trochę brakuje. Szczególnie z końca trasy, a z reguły brak jest danych o festiwalowych występach zespołu. Nie mniej, tylko na podstawie danych zebranych od organizatorów regularnych koncertów można odtworzyć momentami zaskakujący obraz trasy. W tym tekście podsumuję finansowo i frekwencyjnie całą trasę, nie tylko 2018 rok.

Na 146 wszelkiej maści występów (także tych odwołanych, dla TV, festiwalowych…) opublikowano dane o 114 występach. W skrócie wyglądało to tak:

Regularne koncerty (biletowane)115
Festiwale (biletowane)15
Występy w TV (zaproszenia)4
Koncerty promo (zaproszenia)9
Koncerty odwołane3
Razem:146

Przez minione miesiące publikowałem szczątkowe dane o poszczególnych odsłonach Global Spirit Tour. Całościowe dane wyglądają również bardzo interesująco. No to po kolei…

1. Frekwencja

Nie będzie wielkim zaskoczeniem, że największą pod względem frekwencji była pierwsza odsłona w Europie – maj – lipiec 2017. To koncerty z pierwszego legu przyciągnęły największe rzesze wyposzczonych brakiem koncertowej muzyki depeche MODE. Największym koncertem na Global Spirit Tour był ten w Lipsku 2017.05.27.

Leipzig 2017.05.27(leg 1)70.002
Berlin 2017.06.22(leg 1)68.157
London 2017.06.03(leg 1)65.191
Mexico City 2018.03.11(leg 2)64.261
Mexico City 2018.03.13(leg 2)64.260
Munich 2017.06.09(leg 1)60.066
Paris 2017.07.01(leg 1)58.199
Lisbon 2017.07.08(leg 1)55.000
Warsaw 2017.07.21(leg 1)54.659
Milan 2017.06.27(leg 1)54.488
Rome 2017.06.25(leg 1)51.845
Santiago de Chile 2018.03.21(leg 2)47.668
Buenos Aires 2018.03.24(leg 2)47.214
Gelsenkirchen 2017.07.04(leg 1)43.064
Cologne 2017.06.05(leg 1)42.032
Copenhagen 2017.05.31(leg 1)42.023
Hannover 2018.06.11(leg 1)41.525
Hannover 2018.06.12(leg 1)41.525
Frankfurt 2017.06.20(leg 1)41.483
Bologna 2017.06.29(leg 1)40.198

Jak widzicie na 20 największych koncertów na trasie, tylko 4 nie są z pierwszej odsłony trasy. Reszta to wiosna-lato 2017. Warszawa w generalce zajęła 9. miejsce.

Jeżeli przyjrzymy się teraz dolnej części tabeli, to sytuacja jest odwrotna.

Santa Barbara 2017.10.02(leg 2)4.744
Minsk 2018.02.13(leg 3)5.565
Uncasville 2017.09.03(leg 2)6.292
Nashville 2017.09.18(leg 2)6.552
Nuremberg 2018.01.21(leg 3)8.749
Ljubljana 2017.05.14(leg 1)10.470
Bordeaux 2018.01.24(leg 3)10.602
Milan 2018.01.27(leg 3)10.875
Milan 2018.01.29(leg 3)10.875
Philadelphia 2018.06.03(leg 5)10.988
Helsinki 2018.02.18(leg 3)11.062
Torino 2017.12.09(leg 3)11.284
Torino 2017.12.09(leg 3)11.284
Mannheim 2017.11.30(leg 3)11.432
Phoenix 2017.09.20(leg 2)11.521
Boston 2018.06.09(leg 5)11.581
Denver 2017.08.25(leg 2)11.669
Washington 2017.09.07(leg 2)11.957
Frankfurt 2017.11.24(leg 3)12.004
Vilnius 2018.02.22(leg 3)12.006

Tu już mamy prawdziwy mix, z tym że najwięcej najmniejszych frekwencyjnie koncertów było na 3. nodze. Całe 11 występów, 6 z drugiej nogi, 1 z pierwszej i 2 z piątej części po Ameryce Północnej.

Na 114 opublikowanych informacji o koncertach, koncerty w Polsce wyglądały następująco:

Gdynia 2018.07.05 nie została ujęta w tym zestawieniu, ale sądząc po frekwencji 5 lipca spokojnie, pakuje się na bardzo wysokim miejscu w generalnym zestawieniu. Przypomnę, że na całym Open’erze w tym roku było 140K+ widzów. Oczywiście kilka tysięcy osób było na więcej niż jednym dniu…

2. Przychód na koncert

Zobaczmy w takim razie, jak prezentowały się przychody z koncertów na całej trasie. Celowo zestawiam po 20 koncertów w każdej kategorii, aby pokazać jak największą rozpiętość i różnorodność, a jednocześnie nie zawalić danymi o 114 koncertach. Poza tym uważam, że włożenie tabelki ze wszystkimi danymi, bez komentarza jedynie zaciemnia obraz, niż pomaga zrozumieć. Wartości w USD.

Berlin 2017.06.22(leg 1)5.646.356
London 2017.06.03(leg 1)5.263.537
Leipzig 2017.05.27(leg 1)5.199.680
Munich 2017.06.09(leg 1)5.023.935
Paris 2017.07.01(leg 1)4.664.546
Buenos Aires 2018.03.24(leg 4)4.095.289
Santiago de Chile 2018.03.21(leg 4)3.985.257
Copenhagen 2017.05.31(leg 1)3.841.913
Mexico City 2018.03.11(leg 4)3.799.138
Mexico City 2018.03.13(leg 4)3.799.137
Gelsenkirchen 2017.07.04(leg 1)3.564.990
Cologne 2017.06.05(leg 1)3.536.347
Hannover 2018.06.11(leg 1)3.533.565
Rome 2017.06.25(leg 1)3.498.856
Milan 2017.06.27(leg 1)3.440.506
Frankfurt 2017.06.20(leg 1)3.417.345
Warsaw 2017.07.21(leg 1)3.298.835
Zurich 2017.06.18(leg 1)3.267.648
Stockholm 2017.05.05(leg 1)2.734.164
Moscow 2017.07.15(leg 1)2.704.614

Dane z pierwszej nogi znowu załatwiają temat. Na tych koncertach przychody były największe. Na samym szczycie plasuje się koncert w Berlinie 2018.06.22. Przeszło 5.6 mln USD robi wrażenie, ale jeżeli popatrzymy na frekwencję, to trudno się nie zdziwić, że przy tej frekwencji koncert ma jednocześnie pierwsze miejsce pod względem przytulonej kasy. Oczywiście zawsze przy tej okazji przypominam, że przychód to nie zysk, a sam przychód jest organizatora, a nie zespołu. Ile % tak naprawdę zespół przytula możecie przeczytać tu. Więcej o zarobkach zespołu będzie można powiedzieć po publikacji raportów finansowych ich spółek.

Dół tabeli pod względem przychodów z koncertu to również mix i przegląd ogródka, jak w przypadku wcześniejszych tabeli.

Nashville 2017.09.18(leg 2)474.814
Santa Barbara 2017.10.02(leg 2)566.569
Minsk 2018.02.13(leg 3)571.325
Athens 2017.05.17(leg 1)579.949
Phoenix 2017.09.27(leg 2)631.959
Ljubljana 2017.05.14(leg 1)678.768
Uncasville 2017.09.01(leg 2)700.478
Detroit 2017.08.25(leg 2)760.468
Austin 2017.09.20(leg 2)809.104
Salt Lake City 2017.08.23(leg 2)810.438
Torino 2017.12.11(leg 3)824.725
Torino 2017.12.13(leg 3)824.726
Milan 2018.01.27(leg 3)850.647
Milan 2018.01.29(leg 3)850.648
Philadelphia 2018.06.03(leg 5)905.675
Nuremberg 2018.01.21(leg 3)918.799
Mannheim 2017.11.30(leg 3)958.676
Lima 2018.03.18(leg 4)994.138
Bordeaux 2018.01.24(leg 3)1.005.765
Boston 2018.06.09(leg 5)1.011.092

Na tym tle polskie koncerty wyglądają przeciętnie. Ani drogo, ani tanio.

Przy tej liczbie widzów polskie koncerty wyglądały całkiem przystępnie na tle koncertowej Europy.

3. Koszt na osobę

Kolejnym zestawieniem, które dla Was mam, jest moje autorskie opracowanie, czyli koszt na osobę. To zestawienie ma za zadanie podpowiedzieć Wam, które koncerty są jednostkowo najtańsze lub najdroższe. Po prostu gdzie warto pojechać na koncert, a gdzie nie, jeżeli tylko bierzemy pod uwagę uśrednioną cenę biletów.

Oczywiście, jeżeli dokładamy do tego pozostałe koszty lub zajefajność publiki, to oczywiście preferencje mogę być inne. Nie mniej jest to zawsze dobry punkt wyjścia do rozważań. Poniżej najdroższe koncerty, ceny w dolarach:

New York 2017.09.09(leg 2)135,53
New York 2017.09.11(leg 2)135,53
Santa Barbara 2017.10.02(leg 2)119,43
Oakland 2017.10.10(leg 2)116,12
Los Angeles 2017.10.12(leg 2)113,15
Los Angeles 2017.10.14(leg 2)113,15
Los Angeles 2017.10.16(leg 2)113,15
Los Angeles 2017.10.18(leg 2)113,15
Las Vegas 2017.09.30(leg 2)111,84
Uncasville 2017.09.01(leg 2)111,33
Vilnius 2018.01.09(leg 3)110,49
Zurich 2017.06.18(leg 1)110,49
San Jose 2017.10.08(leg 2)109,39
Copenhagen 2018.01.09(leg 3)109,01
Washington 2017.09.07(leg 2)107,61
Toronto 2017.09.03(leg 2)106,71
New York 2018.06.06(leg 5)105,71
Dublin 2017.11.15(leg 3)105,21
Nuremberg 2018.01.21(leg 3)105,02
Seattle 2017.10.21(leg 2)103,85

Powyższa tabela to kompletne przeciwieństwo wcześniejszych zestawień. Koncerty nieobecne w poprzednich zestawieniach tu się mają jak złoto. Cała druga odsłona trasy w Ameryce Północnej w pełnej okazałości. Najdroższe koncerty na osobę były w USA i Kanadzie. Jeżeli przypomnimy sobie, jak wyglądała sprzedaż biletów, na jakich obiektach depeche MODE tam grało, sytuacja jest jasna.

No po prostu się nie opłaca… ale i tak wielu by pojechało, żeby choć raz mieć odhaczone. Przybić pinezkę i zdobyć +10 do szacunu na depotece.

A może jednak by tak walnąć to wszystko i pojechać do… USA? A tak! Tylko trzeba wiedzieć gdzie. Za połowę tego, co damy za kwity w LA możemy zobaczyć dM na koncercie w mieście rudej co wcina Wasze auta. Tam wszystko jest rude, czyli w Detroit. Zanim jednak ustawicie się w kolejce pod ambasadą USA z zapisem na 2021, to radzę rozważyć Ateny, Kijów, albo Cluj. To były trzy najtańsze miasta na minionej trasie. Myślę, że wszystko inne też tam było najtańsze, więc sprzedałbym śpiwór spod ambasady bardziej potrzebującym np. jakimś rodzicom zapisującym dzieci do przedszkola, a samemu kolejną trasę obstawiłbym u teściów Gahana. Szczególnie, że Ateny i Cluj to przeważnie początek i koniec trasy po Europie. Tylko z Kijowem dałbym sobie spokój, bo ten koncert wypada przeważnie, gdzieś w okolicach koncertu w Warszawie… więc po co. Zwłaszcza, że Warszawa (jako jedyne miasto z PL) też jest w TOP najtańszych koncertów na głowę przeciętnego fana.

Athens 2017.05.17(leg 1)32,95
Kiev 2017.07.19(leg 1)44,38
Cluj 2017.07.23(leg 1)44,51
Salt Lake City 2017.08.23(leg 2)52,13
Phoenix 2017.09.27(leg 2)54,85
Bratislava 2017.05.30(leg 1)56,47
Detroit 2017.08.27(leg 2)58,10
Mexico City 2018.03.11(leg 4)59,12
Mexico City 2018.03.13(leg 4)59,12
Budapest 2017.05.22(leg 1)59,43
Warsaw 2017.07.21(leg 1)60,35
Bologna 2017.06.29(leg 1)62,26
Milan 2017.06.27(leg 1)63,14
Lima 2018.03.18(leg 4)63,15
Prague 2017.05.24(leg 1)64,57
Hannover 2017.06.12(leg 1)64,60
Ljubljana 2017.05.14(leg 1)64,83
San Diego 2017.10.06(leg 2)65,31
Austin 2017.09.20(leg 2)66,74
Rome 2017.06.25(leg 1)67,49

Jak już się nacieszyliśmy kosztem koncertu na głowę przeciętnego słuchacza, to jeszcze tylko szybki rzut okiem i uchem na zestawienie wszystkich koncertów w Polsce (im niższe miejsce, tym tańsze bilety):

Należy pamiętać, że jest to wartość uśredniona i zawiera zarówno ceny biletów z najtańszych kategorii i ceny biletów z pakietów VIPowskich. Bilety z najtańszych kategorii robią masę, ale bilety z kategorii najdroższych zawyżają średnią. Ponieważ bilety na lutowe koncerty były w podobnej cenie, wówczas o wyniku średniej decydowała frekwencja i faktyczna pojemność hali.

4. Wyprzedanie

Powoli przechodzę do całościowych wyników trasy. Będę porównywał do Delta Machine Tour. Wcześniejszych danych całościowo nie mam, więc porównanie mogłoby być obarczone sporym ryzykiem. Przedostatnim współczynnikiem, jaki brałem pod uwagę przy analizie Global Spirit Tour jest poziom wyprzedania trasy. Dla całej trasy był to poziom 95,23% i jest on znakomicie niższy w stosunku do trasy z 2013/2014 roku. Dla Delta Machine Tour ten współczynnik miał wynik 99,49%. Jak to możliwe, słyszę głosy sprzed ekranów nowoczesnej komunikacji?

I wtedy ja… wchodzę i rozwiązuję kolejny problem pierwszego świata. Poniżej wszystkie koncerty, które nie wyprzedały się w 100%. Aż 27 koncertów na 115 biletowanych nie wyprzedało się na pniu. Znowu fani z USA zawiedli (albo koniki utrudnili). Na poprzedniej trasie tylko 8 koncertów, na 101 biletowanych, miało status niewyprzedanych (cała trasa miała 114 występów minus 8 promo i 5 festiwali).

46,38%Mińsk 2018.02.13
52,32%Philadelphia 2018.
59,09%Boston 2018.06.03
60,76%Phoenix 2017.
62,70%Chicago 2017.
75,92%Hannover 2017.06.12
77,73%Salt Lake City 2017.
78,57%Denver 2017.
84,87%Dallas 2017.
86,60%San Jose 2017.
87,91%Vancouver 2017.
87,98%Detroit 2017.
89,92%Portland 2017.
90,54%Seattle 2017.
90,68%London 2018.
91,04%Uncasville 2017.
91,14%Manchester 2018.
92,17%San Diego 2017.
93,28%Edmonton 2017.
93,49%Las Vegas 2017.
94,90%Montreal 2017.
95,24%Washington 2017.
96,06%Nashville 2017.
96,44%Austin 2017.
96,94%Houston 2017.
97,98%Miami 2017.
99,09%Toronto 2017.

Jak widać, to Ameryka jest problemem i ten problem będzie się powiększał. Pisząc podsumowanie Delta Machine Tour zwracałem uwagę na koncertowanie w Ameryce Północnej jako najsłabszy element tras od Tour Of The Universe. Na Global Spirit Tour pojawiły się inne błędy i wypaczenia, które tylko potęgują podstawowy problem depeche MODE w Ameryce Północnej — kurczący się fanbase. Jeżeli tak dalej pójdzie, to w 2021-22, kiedy doczekamy się kolejnej trasy, ten współczynnik spadnie poniżej 90%. Ciekawe, przy jakim poziomie coś się ruszy w głowach zespołu i managementu.

5. Wartości generalne

Według udostępnionych danych koncerty na Global Spirit Tour łącznie zobaczyło 2.527.137 widzów przy ogólnej puli biletów 2.588.757, co dało wspomniane wcześniej 95,23%.

Trasa dała łączny przychód 195.724.174 mln USD. Dla porównania Delta Machine Tour (106 koncertów biletowanych) to przychód 148.950.089 mln USD. 46.774.085 mln USD różnicy, przy różnicy 24 koncertów biletowanych na korzyść Global Spirit Tour (130 koncertów biletowanych). Średni koszt GST na osobę ląduje na poziomie 84,77 USD, co jest środkiem w okolicach koncertu z Łodzi 2018.02.09.

Dotychczas kisiłem Was w sosie depeche MODE. Będąc przy końcu tej, już i tak przydługiej opowieści na pewno wielu z Was, aż nie może wysiedzieć, żeby się spytać — A jak, drogi autorze bloga, depeche MODE wypadło na tle innych gwiazd muzycznych w 2018 roku, chciałbym (chciałabym) się zapytać?

Śpieszę z odpowiedzią… w następnym odcinku.

Jeden komentarz do “depeche MODE i top 20 biletowego podsumowania trasy.”

Leave a Reply